Hogyan készíts közösségi média marketing tervet?
A közösségi média kiváló hely arra, hogy olyan fizető ügyfeleket találj, akik megveszik a termékeid és szolgáltatásaid. A legfőbb probléma viszont, - amit rendszeresen hallunk ügyfeleinktől, - hogy nem tudják, hol kezdjék. Ha Te is így vagy ezzel, olvass tovább.
A legtöbb vállalkozó úgy érzi, túlságosan lefoglalja a munkája ahhoz, hogy a különböző közösségi média platformokon megfelelő minőségben és rendszeresen posztoljon, kezelje az érdeklődők igényeit, tartsa a kapcsolatot az ügyfeleivel és moderálja a kéretlen bejegyzéseket, a trollkodó hozzászólókat.
Felméréseink szerint többek között ezért - a kkv szektor 65-70%-a kiszervezi a közösségi média megjelenéseinek kezelését ügynökség vagy egy SM menedzser számára.
Ha úgy érzed, hogy van megfelelő időd az adminisztrációra, értesz a grafikai anyagok elkészítéséhez elengedhetetlen alkalmazásokhoz vagy programokhoz, megfelelően kreatív vagy a szövegek megírásához és a kampányok megtervezéséhez, akkor nagyon fontos, hogy legyen egy egyszerű közösségi média stratégiád is.
Mivel az őszinte igazság az, hogy első sorban azért hozunk létre és tartunk fenn közösségi média oldalakat, hogy azok követőit rávegyük, hogy részt vegyenek a rendezvényeinken, feliratkozzanak a hírlevelünkre, regisztráljanak egy játékban, letöltsenek egy online kupont vagy e-bookot, és előbb-utóbb vásároljanak tőlünk, ezért fontos leszögezni, hogy minden egyéb célkitűzésnek való megfeleléssel csak az időnket és a pénzünket pazaroljuk.
Ez nem népszerűségi verseny! Rengeteg olyan közösségi médiafiók van, amelynek több tízezer követője van, mégsem keresnek belőle pénzt.
A munkád mellett biztosan van még egyéb elfoglaltságod is, hisz van magánéleted, családod, esetleg társadalmi szerepvállalásaid, és kellene pihenni, sportolni, kikapcsolódni is, így érthető hogy nincs pazarolni való időd.
Ezért az alábbi javaslatot úgy állítottuk össze, hogy az NAGYON egyszerűen, bárki számára követhető módon szemléltesse a közösségi média megjelenések tervezhetőségét.
Hogyan tervezz közösségi média stratégiát?
A közösségi média marketing stratégiájának elkészítéséhez meg kell válaszolnod ezeket a kérdéseket:
1. HOGYAN ILLESZKEDIK A KÖZÖSSÉGI MÉDIA A MARKETING CÉLJAIM KÖZÉ?
2. MIT AKAROK VALÓJÁBAN ELÉRNI A KÖZÖSSÉGI MÉDIA RÉVÉN?
- Növelni akarom a márkám ismertségét?
- Több látogatót szeretnék a weboldalamon?
- Növelni az eladásokat és a bevételeket?
- Növelni a vásárlóim elköteleződését?
- ...
3. KI A KÖZÖNSÉGEM A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN?
- Milyen korosztály?
- Milyen neműek?
- Milyen a családi állapotuk?
- Hol élnek?
- Milyen a végzettségük?
- Hol vásárolnak?
- Mire kíváncsiak?
- Mi a hobbijuk?
- Milyen problémáik vannak?
- Hogyan oldja meg a termékem vagy szolgáltatásom a problémáikat?
- ...
4. MENNYIBEN KÜLÖNBÖZIK A KÖZÖNSÉGEM A KÜLÖNBÖZŐ KÖZÖSSÉGI MÉDIA CSATORNÁKON?
- Az ideális vásárlóm melyik közösségi média felületen "lóg" a legtöbbet?
- Milyen funkcióit használja legtöbbet az adott csatornának?
- Hol a legaktívabb, hol és mire várhatom a legtöbb interakciót?
- Milyen kifejezéseket, szófordulatokat használ?
- Tegeződik vagy magázódik?
- ...
5. MIRE SZÁMÍT TŐLEM A KÖZÖNSÉGEM ÉS HOGYAN ELÉGÍTHETEM KI AZ IGÉNYÜKET?
- Egy gyors és megértő közösségi médiás ügyfélszolgálati tevékenységgel?
- Azzal, hogy beszélgetek velük?
- Szórakoztatom őket?
- Segítő információkat adok számukra?
- Azonnali vásárlási lehetőséget kínálok?
- ...
6. MIBEN KÜLÖNBÖZÖM A KONKURENCIÁTÓL?
- Kik a konkurenseim?
- Miben mások vagy akár jobbak nálam a konkurenseim?
- Mitől vagyok egyedi?
- Miben nyújtok mást a célközönségemnek, mint a többiek?
- ...
7. MIKOR ÉS HOGYAN KOMMUNIKÁLOK MAJD?
- Melyik közösségi médiát akarom használni a céljaim eléréséhez?
- Milyen gyakran tudok majd posztolni?
- Milyen típusú tartalmakat hozzak létre?
- Blogoljak, esetleg videókat, egyéb vizuális anyagokat is készítsek?
- ...
8. HOGYAN TUDOM MINDEZT KIVITELEZNI?
- Milyen eszközök és tudás áll a rendelkezésemre?
- Mit kell még tanulnom?
- Milyen eszközökre van szükségem?
- Ki, miben dönt, és kié lesz a felelősség?
- ...
9. TUDOM MAJD MÉRNI A CÉLJAIM TELJESÜLÉSÉT?
- Mi lesz a ROI (megtérülési mutató) a közösségi média tevékenységemben?
- Hogyan tudom mérni a számokat?
- ...
Első körben (is) ez egy elég összetett és bonyolultnak látszó folyamat, de most segítünk választ találni a legfontosabb kérdésekre. Tehát olvass tovább ...
- Ki a célközönséged?
Le kell írnod, hogy kinek próbálsz eladni. Elsősorban nők vagy férfiak, esetleg mindkét nem egyaránt? Kisgyermekes anyukák? Sportolni, szépülni vágyók? Szeretnek utazni? Milyen korosztály? A világ, vagy az ország mely részén élnek? stb.
Készíts listát a célközönséged demográfiai adatairól, például a korról, nemről, iskolai végzettségről, foglalkozásról, tartózkodási helyről, kedvelésekről, stb.
- Milyen problémáik vannak, és hogyan oldja meg terméked vagy szolgáltatásod a problémáikat?
Meg kell győznöd ezeket az embereket, hogy a termékeid és szolgáltatásaid segítenek nekik, és ezért vásároljanak tőled, amivel pénzt keresel. Miután ezt tudatosítottad magadban, ezen célkitűzés mentén a célközönséged számára érdekes és hasznos tartalmakat kell létrehoznod a közösségi médiában, hogy az embereket érdekelje a terméked, a márkád és a vállalkozás, ami mögötte van.
Nézzünk egy példát...
Ha pl. olyan természetes szépségápolási termékeket árulsz, mint a kókuszolaj, akkor meg kell értened, miért vásárolná meg bárki a termékeid.
- Lehetséges, hogy pl. nagyon száraz vagy érzékeny a bőrük, esetleg ekcémájuk van és szükségük van egy olyan termékre, amelyet minden nap természetes módon lehet alkalmazni.
- Allergiások bizonyos kémiai összetevőkre és nem használhatnak drogériában vásárolt általános termékeket.
- Talán kipróbáltak már orvos által felírt, vényköteles gyógyszereket és rossz mellékhatásaik voltak.
Ez csak néhány példa a problémákra, amellyel rendelkezhetnek azok a vásárlók, akik nyitottak lehetnek a kókuszolaj által nyújtott megoldásra, azaz a termékeidre.
Ha tudod, hogy milyen problémáikat milyen alternatív módon lehet kezelni, minek milyen a várható hatása, van-e nem kívánatos mellékhatása, mi a költségvonzatuk, elmagyarázhatod nekik, hogy miért jobb az általad kínált kókuszolaj, aminek nincs semmilyen mellékhatása, teljesen természetes és még környezetbarát is.
Most, hogy van már egy listád a problémákról, és a lehetséges megoldásokról, a következő tennivaló, hogy olyan kreatív tartalmi ötleteken gondolkozz, amelyek a Te megoldásod felé terelik a vásárlókat.
Ha kókuszolaj-termékeket árulsz, írhatsz pl. néhány blogbejegyzést arról, hogyan kell helyesen használni a kókuszolajat a bőrön és a hajon akár minden nap. Vagy írhatsz egy másikat arról, hogy miért jobb a természetes és organikus kókuszolaj, mint az ekcéma elleni szintetikus gyógyszerek. stb. A lényeg, hogy elősegítsd a célközönséged tudatos termékhasználatát (edukáció) és problémáinak megoldását.
Ezután a blogbejegyzésed oszd meg a Facebook-on, a Twitter-en és a Pinterest-en.
Rögzíthetsz videókat a Facebook-on, Youtube-on és az Instagram-on a kókuszolaj előnyeiről.
Az Instagramon képeket készíthetsz a kókuszolajjal készült természetes szépségápolási termékeidről. Mutathatsz képeket azokról a nőkről, akiknek "mesés" kinézetű hajuk lett a kókuszolaj hajtermékeid használata után.
... és folytathatjuk a sort a végtelenségig, de talán érthető volt, hogy milyen utat kövess.
- Mely platformokon lóg a célközönséged?
Ha már felsoroltad a közösségi média megjelenéseid tartalmi stratégiáját, ki kell választanod, melyik közösségi média platformra szeretnél összpontosítani.
Véleményünk szerint először csak két platformon szabad elindulni, és ne aprózd el magad. Hidd el, az utolsó dolog, amit tenni akarsz, hogy mindenhol jelen legyél.
Gondold át, hol tölti a legtöbb időt a célközönséged. Ha olyan életmódbeli termékeket árulsz, mint a kókuszolajból készült bőr- és hajápolási termékek, használd az Instagram és a Pinterest felületeit, ahol főképp a fiatal és középkorú hölgyek vannak többségben, akik számára látványos képekkel és videókkal népszerűsítheted a készítményeid.
Ha a célközönséged esetleg üzletemberek, vállalkozók, ügyvédek, orvosok és egyéb értelmiségi szakemberek, érdemes inkább a LinkedInre koncentrálni, mivel ez inkább üzletközpontú.
A lényeg, hogy ott kell jelen lenned, ahol a célközönséged megtalálható és ne azt várd, hogy az általad szimpatikus felületre tudod csábítani a leendő vásárlóid.
Növeld a közösségi média követőid számát
Ha nincsenek követőid a közösségi médiában, senki sem fogja látni a tartalmaid, amikor közzéteszed azokat. Ezért először erre kell összpontosítanod, mielőtt azon aggódnál, hogy milyen tartalmat tegyél közzé.
Növelheted közönséged az Instagramon és a Twitteren népszerű hashtagek használatával, amik segíthetnek a tartalmaid megtalálni, kapcsolatba léphetsz influencerekkel, bloggerekkel, hogy osszák meg a tartalmaid vagy kommentálják azokat, indíthatsz játékokat, hirdetéseket, készíthetsz levelező listákat, stb.
- Mit kell tanulj hozzá?
A marketing kommunikáció egy összetett tudományág, rengeteg szakkönyv található a témában és egyetemi szinten is oktatják, de ahhoz, hogy megjelenj és elkezdj üzeneteket írni a célközönségednek a közösségi médiában, nem feltétlen kell doktori címet szerezned.
2021. január 4-ével indítunk egy TIPP-sorozatot a KKV szektor fejlődni és növekedni vágyó képviselői számára a Facebook oldalunkon, melyben hétről hétre megosztunk egy-egy marketing akciót és mindegyikhez extra tippet is adunk!
52 hét / 52 működő marketing akció és mindegyikhez extra tipp!
Ingyenes képzésünkről itt olvashatsz bővebben:
Ne maradj le, kövesd Facebook oldalunk és heti sorozatunk, amit úgy állítottuk össze, hogy az abban foglalt ötletek szinte bármilyen vállalkozás számára működőképesek legyenek, inspiráljanak és mozgásba lendítsenek.
Ha pedig már van Facebook oldalad, de szükséged lenne pár elköteleződést segítő tartalmi ötletre, akkor most az alábbi gombra kattintva le tudod tölteni 100 +5 Facebook poszt ötletünket, melyek segíthetnek növelni rajongótáborod számát és elkötelezettségük mértékét.
Ha pedig ennél is komolyabban szeretnél foglalkozni közösségi média megjelenéseddel, fordulj hozzánk bizalommal és kérj ingyenes tanácsadást.
Kapcsolódó bejegyzések:
Hatékony SEO eszközök 2021-ben (2021.01.05.)
A 10 legnépszerűbb ingyenes kulcsszó kutató eszköz (2021.01.04.)
52 tuti marketing tipp (2020.12.30.)